Teoria wychowania
Teoria wychowania Mieczysław Łobocki Stan: bardzo dobry Kilka stron zakreślonych
Dzieje myśli szwedzkiej XX wieku. Od narodowego konserwatyzmu do globalizmu Ewa Piotrowska Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań 2006 ISBN: 83-232-1614-2 liczba stron: 298 oprawa miękka . Spis treści . Wstęp Rozdział I. Pomiędzy narodowym konserwatyzmem a wychowawczym radykalizmem 1. Ideowe i narodowe dylematy szwedzkich konserwatystów u progu XX wieku 2. Podstawy filozofii polityki Haralda Hjärne i Rudolfa Kjelléna 3. Filozofia wychowania Ellen Key. Źródła i opracowania Rozdział II. Szkoła uppsalska w szwedzkiej myśli filozoficznej 1. Uppsala jako ośrodek filozofii akademickiej końca XIX wieku 2. Teoria wiedzy i poznania Axela Hägerstrőma 3. Sprawy moralne w refleksji filozoficznej Hägerstrőma 4. Filozofia prawa Hägerstrőma 5. Problematyka społeczna i kulturowa w poglądach Hägerstrőma 6. W kręgu filozofii Hägerstrőma — Karl Zachrias Knut Hedvall 7. Filozofia Adolfa Phaléna 8. Epigoni szkoły uppsalskiej Źródła i opracowania Rozdział III. Szkoła filozoficzna z Lund. Problemy, dylematy i osiągnięcia 1. Lund jako ośrodek refleksji i debat filozoficznych 2. Poglądy filozoficzne Hansa Larssona. Założenia ogólne 3. Psychologizm w konstrukcjach filozoficznych Larssona 4. Intuicja i problemy estetyki w poglądach Larssona 5. O kulturze, moralności i wychowaniu w koncepcji Larssona 6. Refleksje prawno-polityczne i moralne Larssona 7. Inni przedstawiciele filozofii ośrodka z Lund 8. W kręgu uczniów Hansa Larssona 9. Alf Ahlberg jako uczeń Larssona 10. Wizja kultury w poglądach Johna Landquista Źródła i opracowania Rozdział IV. Szwedzka filozofia lat trzydziestych i czterdziestych 1. Kierunek psychologizujący oraz społeczno-kulturowy w szwedzkiej filozofii 2. Skandynawski realizm prawa podstawy filozoficzne 3. Filozofia polityki Herberta Tingstena 4. O nową inżynierię społeczną. Podstawy filozoficzne 5. Debaty filozoficzne nad ludzką osobowością, humanizmem i kulturą 6. W kręgu filozofii analitycznej — poglądy Andersa Wedberga Źródła i opracowania Rozdział V. Filozofia szwedzka ostatniego półwiecza 1. W kręgu filozofii analitycznej i sporów religijnych — myśl Ingemara Hedeniusa 2. Anglosaska filozofia analityczna a Szwecja okresu powojennego . 3. Filozofia i teoria nauki 4. W kręgu radykalnych rozstrzygnięć filozoficznych i społeczno-ekonomicznych 5. Kwestie etyczno-religijne w powojennej filozofii szwedzkiej. 6. Szwedzka filozofia człowieka ostatniego ćwierćwiecza . 7. O nową ocenę historii myśli ludzkiej 8. U progu ery informacji i globalizacji Źródła i opracowania Zakończenie . Indeks nazwisk The history of Swedish thought in the 20th century. From national conservatism to globalism (Summary)
Natura vs kultura. Pedagogiczne konteksty sporu w poradnikach wychowawczych Joanna Mysiakowska Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Wrocław 2016 ISBN: 978-83-65408-07-5 liczba stron: 265 oprawa miękka . Spis treści . ROZDZIAŁ I NATURA LUDZKA A WYCHOWANIE – PRZEGLĄD WYBRANYCH KONCEPCJI 1. Przegląd wybranych koncepcji natury ludzkiej według wyróżnionych perspektyw analitycznych 1.1. Perspektywa I – istnienie–nieistnienie natury ludzkiej 1.1.1. Tabula rasa – doktryna czystej tablicy – koncepcje negujące istnienie natury ludzkiej 1.1.2. Koncepcje opierające się na założeniu istnienia natury ludzkiej 1.2. Perspektywa II – moralność natury ludzkiej 1.2.1. Konfucjanizm, judaizm i chrześcijaństwo – jako źródła opisu natury ludzkiej w pespektywie moralności 1.3. Perspektywa III – zmienność–niezmienność natury ludzkiej 1.3.1. Rozwój jako melioryzm natury ludzkiej. Koncepcje J. Piageta, L. Wygotskiego, P. Gärdenforsa 1.3.2. Pejoryzm – niezmienność natury ludzkiej Teorie T. Hobbesa, E. Burke’a, V. Pareta 1.4. Perspektywa IV – elitaryzm–egalitaryzm natury ludzkiej 1.4.1. Elitaryzm – „Ludzie są ze swojej natury nierówni” 1.4.1.1. Płeć jako czynnik stratyfikacji społecznej 1.4.1.2. Współczesna perspektywa badań Genderowych w Polsce – rodzina i szkoła 1.4.2. Egalitaryzm 2. Wybrane koncepcje wychowania a koncepcje natury dziecka – przegląd 2.1. Obrazy dziecka na tle rozwoju historycznego 2.1.1. Dziecko jako projekt i produkt – adultystyczna relacja pomiędzy dzieckiem i dorosłym 2.1.2. Dziecko jako partner – izonomiczny model relacji dziecko–dorosły 2.1.3. Obraz dziecka kompetentnego i autonomiczny model relacji dziecko–dorosły 2.2. Wybrane koncepcje wychowania – pedagogika adaptacyjna i emancypacyjna 2.2.1. Pedagogika adaptacyjna 2.2.1.1. Pedagogika behawiorystyczna 2.2.1.2. Pedagogika konserwatywna i autorytarna 2.2.2. Pedagogika emancypacyjna 2.2.2.1. Koncepcje antyautorytarne 2.2.3. Podsumowanie 2.3. Wychowanie z perspektywy genetyki behawioralnej ROZDZIAŁ II TEORETYCZNO-METODOLOGICZNA PERSPEKTYWA BADAŃ 1. Teoretyczne źródła perspektywy badawczej – krytycznej analizy dyskursu 1.1. Zdrowy rozsądek – źródło wiedzy o rzeczywistości i o naturze człowieka 1.2. Zwrot lingwistyczny i teoria dyskursu – lingwistyczne zaplecze analizy dyskursu 1.3. Dyskurs w KAD 1.4. Metoda badawcza – KAD jako rodzaj analizy tekstu 2. Poradniki jako swoisty dyskurs – charakterystyka gatunku 2.1. Fenomen popularności poradników w kontekście kulturowym 2.2. Poradniki w perspektywie poradoznawczej ROZDZIAŁ III CZĘŚĆ EMPIRYCZNA. NATURA, WYCHWANIE, PŁEĆ W WYBRANYCH PORADNIKACH WYCHOWAWCZYCH 1. Struktura badanych poradników 1.1. Formuły inicjujące poradników (przedmowa, wstęp itp.), sylwetki autorów, ich motywacja twórcza, misja poradników 1.2. Styl i metody społecznego wpływu analizowanych poradników 2. Przekaz badanych poradników 2.1. Obrazy dziecka 2.1.1. Dziecko jako Priorytet 2.1.2. Idea Superdziecka 2.1.3. Dziecko jako „Inny niż Dorosły” 2.2. Wizerunki rodziców – rodzice to znaczy matki 2.1.1. Dyskurs dominujący 2.1.2. Dyskurs psychologizującej matki 2.3. Koncepcje wychowania obecne w badanych poradnikach 2.3.1. Dyskurs naukowy w wersji poradnikowej 2.3.2. Nauka i zdrowy rozsądek w wychowaniu – o pozytywnej dyscyplinie jako złotym środku wychowawczym 2.4. Płeć w wychowaniu KONKLUZJA . BIBLIOGRAFIA
Teoria i praktyka kształcenia integracyjnego w Polsce w latach 1989–2012 Danuta Apanel Wydawnictwo Adam Marszałek Toruń 2014 ISBN: 978-83-7780-804-7 liczba stron: 563 oprawa twarda . Spis treści . Wykaz skrótów Wstęp Rozdział I Geneza i rozwój koncepcji integracyjnych w edukacji 1. Prekursorzy koncepcji integracyjnych w edukacji 1.1. Idea integracji w myśli pedagogicznej okresu odrodzenia 1.2. Idea integracji w poglądach pedagogicznych XVII i XVIII wieku 1.3. Koncepcje integracyjne w edukacji w poglądach pedagogicznych XIX i XX wieku 2. Rozwój podstaw teoretycznych kształcenia integracyjnego w XX i XXI wieko 2.1. Podstawy teoretyczne kształcenia integracyjnego w XX i XXI wieku — założenia wstępne 2.2. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych w poglądach i działalności papieża Jana Pawła II 2.3. Początki teorii kształcenia integracyjnego na świecie 2.4. Teoria kształcenia integracyjnego w poglądach polskich pedagogów, socjologów i psychologów w XX i XXI wieku 3. Modele w edukacji integracyjnej we współczesnym świecie 3.1. Modele kształcenia integracyjnego — wprowadzenie 3.2. Przykłady rozwiązań w kształceniu osób niepełnosprawnych na świecie 3.2.1. Model kształcenia uczniów niepełnosprawnych w Niemczech 3.2.2. Model kształcenia integracyjnego w Anglii 3.2.3. Model edukacji integracyjnej we Włoszech 3.2.4. Model edukacji integracyjnej w Danii 3.2.5. Japoński model kształcenia osób niepełnosprawnych 4. Koncepcje integracyjne w teorii i doświadczeniach w Polsce współczesnej 4.1. Koncepcje kształcenia integracyjnego w Polsce - zagadnienia ogólne 4.2. Koncepcja pełnej integracji w kształceniu 4.3. Koncepcja integracji niepełnej w kształceniu 4.4. Koncepcja integracji częściowej w kształceniu 4.5. Inne koncepcje integracyjne w kształceniu osób niepełnosprawnych — podstawy teorii i doświadczeń 4.6. Edukacja włączająca jako koncepcja kształcenia integracyjnego — główne założenia Rozdział II Niepełnosprawność w Polsce w latach 1989—2012 w aspekcie psychomedycznym i prawno-społecznym 1. Niepełnosprawność w świetle statystyki 2. Rodzaje niepełnosprawności 2.1. Pojęcie niepełnosprawności 2.2. Niepełnosprawność fizyczna 2.3. Niepełnosprawność sensoryczna 2.3.1. Osoby niewidome i niedowidzące 2.3.2. Osoby niesłyszące i niedosłyszące 2.4. Niepełnosprawność intelektualna 2.5. Choroby psychiczne 2.5.1. Zaburzenia psychiczne psychotyczne 2.5.2. Zaburzenia psychiczne niepsychotyczne 2.6. Autyzm 2.7. Schizofrenia dziecięca i zespoły borderline 3. Prawa osób niepełnosprawnych 3.1. Prawa osób niepełnosprawnych w nauce Kościoła katolickiego 3.2. Międzynarodowa ochrona praw osób niepełnosprawnych 3.3. Podstawowe prawa osób niepełnosprawnych w Polsce 4. Stosunek społeczeństwa do niepełnosprawności - aspekt etyczny 4.1. Relacje społeczne z człowiekiem niepełnosprawnym zagadnienia ogólne 4.2. Stosunek społeczeństwa do niepełnosprawności Rozdział III Polskie doświadczenia w zakresie integracji edukacyjnej 1. Podstawy prawne, organizacyjne i instytucjonalne kształcenia i wychowania w systemie integracyjnym w Polsce 2. Sieć placówek integracyjnych w Polsce i jej zmiany 3. Specyfika organizacji pracy w placówkach integracyjnych Rozdział IV Praktyka kształcenia integracyjnego w Polsce w latach 1989—2012 1. Integracyjne placówki wychowania przedszkolnego 2. Edukacja integracyjna na poziomie szkoły podstawowej 3. Edukacja integracyjna na poziomie gimnazjum 4. Ponadgimnazjalne szkoły integracyjne 5. Kształcenie osób niepełnosprawnych w szkolnictwie wyższym 6. Instytucje i organizacje wspierające oświatowe działania integracyjne w Polsce 6.1. Działalność instytucji, organizacji, stowarzyszeń publicznych na rzecz edukacji integracyjnej 6.2. Organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i fundacje Rozdział V Specyfika pracy nauczyciela w edukacji integracyjnej 1. Kompetencje w edukacji integracyjnej 2. Rola w organizowaniu codziennych zajęć edukacyjnych 3. Rola nauczyciela jako opiekuna-wychowawcy w integracyjnej grupie wychowawczej 4. Współpraca z rodzicami uczniów jako ważny aspekt pracy dydaktycznej i opiekuńczo-wychowawczej 5. Kształcenie, dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli dla potrzeb edukacji integracyjnej . Podsumowanie — synteza problemów edukacji integracyjnej w kontekście zebranych materiałów historycznych Bibliografia Wykaz rycin Wykaz tabel Wykaz wykresów Summary Indeks nazwisk Załączniki