Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, konc
nowe
Łódź
30+ kilka dni temu
Sztuka i jej miejsce w edukacji międzykulturowej. Idee, koncepcje, i rozwiązania metodyczne
Anna Józefowicz, Jarosław Chaciński, Elżbieta Krysztofik-Gogol, Tomasz Adamski
Wydawnictwo Adam Marszałek
Toruń 2015
ISBN: 978-83-8019-268-3
liczba stron: 189
oprawa miękka
.
Spis treści
.
Wstęp
1. Muzyka
1.1. Wprowadzenie
1.2. Pomiędzy tym, co „własne”, a tym, co „obce” w muzyce – próba określenia podstawy dla muzycznie zorientowanej edukacji międzykulturowej
1.3. Edukacja międzykulturowa i edukacja muzyczna – cele, założenia i ogólna charakterystyka
1.4. Muzyczna edukacja międzykulturowa na przykładzie poznawania sztuki ludowej różnych kultur
1.5. Muzyczna edukacja międzykulturowa w polskiej szkole – impulsy, propozycje i dydaktyczne rozwiązania
1.6. Przykładowe lekcje muzycznej edukacji międzykulturowej
1.6.1. Muzyka ludowa Niemiec
1.6.2. Sakralna muzyka Kościoła ewangelicko-augsburskiego
1.6.3. Żydowska muzyka ludowa – pieśni jidysz i muzyka klezmerska
1.6.4. Ukraińska muzyka ludowa
1.6.5. „Ocalały z Warszawy” Arnolda Schoenberga – pamięć o Holocauście wyrażona językiem muzyki
współczesnej
1.7. Refleksje końcowe
2. Taniec i ruch
2.1. Wprowadzenie
2.2. Taniec a idea edukacji międzykulturowej
2.3. Zacznij od siebie – praca nad świadomością swego ciała i ruchu
2.4. Intuicja i poczucie bezpieczeństwa – przygotowanie do „współbycia” z Innymi
2.5. Idea dialogu i komunikowania się a doświadczenie ruchu autentycznego
2.6. Podsumowanie
3. Literatura dla dzieci i młodzieży
3.1. Wprowadzenie
3.2. Klasyka baśniowa a temat Inności
3.3. Międzykulturowe bajki
3.4. Podania, legendy, lokalne opowieści ludowe – możliwości ich wykorzystania dla celów edukacji międzykulturowej
3.5. Spotkania z Innym w kanonie i poza kanonem lektur szkolnych
3.6. Przegląd, miejsce i znaczenie najnowszej prozy dziecięcej i młodzieżowej dla celów edukacji międzykulturowej
3.7. Propozycje metodyczne – impuls do dyskusji
4. Film
4.1. Wprowadzenie
4.2. Szwecja, czyli idealny system, który nie działa
4.2.1. Zozo wśród jasnowłosych Szwedów
4.2.2. Gra imigrantów z systemem
4.3. Australia i Nowa Zelandia – w stronę kultury tradycyjnej
4.3.1. Molly wraca do domu
4.4. Izrael, czyli wieloetniczność
4.5. Wielka Brytania, czyli dziewczyny chcą żyć po swojemu
4.6. Polska: Diabły, diabły, czyli Żydzi i Cyganie
4.7. Wychowanie przez film. Warsztaty filmowe
4.8. Wszyscy jesteśmy nomadami. Refleksje końcowe
.
Bibliografia
Noty o autorach