Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. ujęcie pragmatyczn

Sortowanie:
Znaleziony: 1 ogłoszenie w kategorii Książki i czasopisma Polska: Wszystkie miasta
Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczn
Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczn
nowe Łódź 17 dni plecy

Odbiór komunikatu jako zadanie poznawcze. Ujęcie pragmatyczno-kognitywne Joanna Szwabe Wydawnictwo Naukowe UAM Poznań 2008 ISBN: 978-83-232185-1-7 liczba stron: 151 oprawa miękka ze skrzydełkmi . Spis treści . Wstęp CZĘŚĆ I. STRUKTURA KOMUNIKATU W MODELU INFERENCYJNYM ROZDZIAŁ l. Znaczenia dane i wywnioskowane l. l. Ograniczenia ujęcia komunikacji jako kodowania—dekodowania 1.2. Zwrot griceowski — odrzucenie idei 'rozumienie to odkodowanie' 1.2.1. Założenie o racjonalnej naturze działalności komunikacyjnej — Zasada Współpracy i maksymy Grice'a 1.2.2. Bliżej o pojęciu implikatury 1.2.3. Własności i dystrybucja implikatur 1.3. Rekonstrukcja warstwowej struktury komunikatu we współczesnej pragmatyce: znaczenie zdania — znaczenie typu wypowiedzi — znaczenie mówcy ROZDZIAŁ 2. Warstwa znaczenia typu wypowiedzi: uogólnione konwersacyjne implikatury 2.1. Automatyzm i szybkość komunikacji a kwestia obciążenia wnioskowaniami uwagi interlokutorów 2.2. Argumenty za postulowaniem nieuświadamianych domyślnych interpretacji 2.3. Heurystyki interpretacyjne 2.4. Trwały wpływ implikatur na leksykon ROZDZIAŁ 3. Warstwa znaczenia mówcy: uszczegółowione konwersacyjne implikatury 3.1. Zasada Relewancji dla Procesów Poznawczych: parametry wysiłku i korzyści poznawczej 3.2. Zasada Relewancji dla Komunikacji 3.3. Specyfika perspektywy kognitywnej w próbach wyjaśniania komunikacji . CZĘŚĆ II. ODBIÓR KOMUNIKATU ROZDZIAŁ 4. Komunikat z perspektywy odbiorcy 4.1. Rekonstrukcja założenia o prymacie mówcy 4.2. Odbiorca jako odbiornik w modelu kodu 4,2. l. Mit biernego odbiorcy 4.2.2. Intencja informacyjna mówcy i intencja poznawcza odbiorcy 4.3. Odbiorca jako naiwny optymista w modelu inferencyjnym 4.3. l . Założenia o dobrej woli i kompetencji nadawcy 4.3.2. Procedura rozumienia w Teorii Relewancji 4.4. Problematyczne implikacje kategorii znaczenia mówcy ROZDZIAŁ 5. Powodzenie aktu komunikacji a interes poznawczy odbiorcy 5.1. Warunki sukcesu i błędu komunikacji 5.2. Presupozycje odbiorcy a powodzenie aktu komunikacji 5.3. Selekcja presupozycji pod presją interesu poznawczego odbiorcy 5.4. Ilu strategii odbioru potrzeba do zrozumienia komunikatu? 5.5. Rozumienie sterowane interesem poznawczym odbiorcy jako spójne z kognitywnym ujęciem komunikacji CZĘŚĆ III. KOMPETENCJA PRAGMATYCZNA ROZDZIAŁ 6. Przedmiot i reguły kompetencji pragmatycznej 6.1. Odbiór komunikatu a kompetencja odbiory 6.2. Implikacje modelu inferencyjnego w zakresie przedmiotu kompetencji pragmatycznej 6.3. Nieadekwatność zastanych ujęć kompetencji komunikacyjnej i pragmatycznej do opisu mechanizmów kierujących wnioskowaniami konwersacyjnymi 6.4. Postulowane cechy reguł kompetencji pragmatycznej: uniwersalność, automatyzm, niezależność od kulturowo nabytej wiedzy ROZDZIAŁ 7. Atrybucja stanów mentalnych na podstawie zachowań a kompetencja pragmatyczna 7.1. Testowanie teorii umysłu, przewidywanie interpretacji 7.2. Korelacje zaburzeń mentalizacji z zaburzeniami odczytywania implikatur 7.2.1. Mentalizacja i zaburzenia komunikacji: schizofrenia 7.2.2. Mentalizacja i zaburzenia komunikacji: autyzm 7.2.3. Mentalizacja i zaburzenia komunikacji: syndrom semantyczno-pragmatyczny 7.3. Mentalizacja i rozwój kompetencji pragmatycznej 7.3. l. Kontrowersje wokół progów w akwizycji 7.3.2. Jak dzieci (nie) rozumieją implikatury — testowanie maksym Grice'a 7.4. Dyskusja kontrargumentów , Zakończenie Bibliografia Aneks